БЕЗПІДСТАВНЕ НАБУТТЯ МАЙНА СУБ’ЄКТОМ ГОСПОДАРЮВАННЯ ВНАСЛІДОК ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ (СПОТВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ТОРГІВ, АУКЦІОНІВ, КОНКУРСІВ, ТЕНДЕРІВ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2409-4544/2023-2/11Ключові слова:
безпідставне набуття майна, антиконкурентні дії, суб’єкт господарювання, спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, захист економічної конкуренціїАнотація
Основною метою діяльності суб’єкту господарювання є прибуток, який в тому числі може бути виражений у вигляді майна останнього. У ході здійснення господарської діяльності суб’єкти господарювання можуть вдаватися до отримання прибутку ціною вчинення антиконкурентних узгоджених дій в тому числі, але не виключно шляхом спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів. Безпідставне набуття майна суб’єктом господарювання може бути розглянуто з точки зору отримання прибутку таким суб’єктом на підставі антиконкурентних узгоджених дій. Визнання органом Антимонопольного комітету України (АМКУ) дій суб’єкту господарювання, є якщо, не приюдицією, то достатнім підтвердженням антиконкурентності дій суб’єкту господарювання у судовій практиці. Питання безпідставності полягає не у відсутності підстав отримання прибутку, а у їх зникненні у разі винесення АМКУ рішення про визнання дій суб’єкту господарювання такими, що порушують економічну конкуренццію та притягненням такого суб’єкту до відповідальності у вигляді штрафу відповідно до ст. 52 Закону Україну «Про захист економічної конкуренції». Рішення АМКУ розглянуто як підстава відсутності в суб’єкта господарювання обґрунтованого підтвердження набуття майна (прибутку). У статті розглядається такий вид антиконкурентних узгоджених дій як спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, вчинення яких є підставою для визнання відсутності правових підстав у отриманні прибутку суб’єктом господарювання. Розглянуто положення Закону Україну «Про захист економічної конкуренції» та повноваження АМКУ у даній сфері, нормативно-правову базу здійснення публічних закупівель як середовища конкуренції учасників. Досліджено приклади спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів. Розглянуто питання вчинення антиконкурентних узгоджених дій не лише учасниками торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, а й їх замовниками, що зазвичай є органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю. Наведено приклад можливості визначення прибутку отриманого суб’єктом господарювання при здійсненні порушення правил конкуренції.
Посилання
Про захист економічної конкуренції: Закон України від 11 січ. 2001р. № 2210-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text (дата звернення 22.11.2023)
Про публічні закупівлі: Закону України від 25 груд.2015 № 922-VIII. Голос України. 2016. 18 лютого.
Рішення АМКУ від 15 червня 2023 р. № 171-р URL: https://amcu.gov.ua/npas/pro-porushennya-zakonodavstva-pro-zahist-ekonomichnoyi-konkurenciyi-ta-nakladennyashtrafu-388 (дата звернення 22.11.2023). С.11-20
Шовкопляс Г. М. Правові механізми притягнення до відповідальності за антиконкурентні узгоджені дії. НДІ ПЗІР НАПрН України. 2021. Вип.№4 – С. 178-183.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області Справа № 904/4227/23 від 22.11.2023. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/115101223 (дата звернення 22.11.2023). С. 5.
Грудницький В.М. Відповідальність за зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Науковий вісник публічного та приватного права. 2018. Вип. 1, том 1. С.98-103.