HISTORIOSOPHY OF THE LEGAL FOUNDATION OF THE ACTIVITIES VOLYN’S NATIONAL AND CULTURAL ORGANIZATIONS 1921–1939 (HISRORIOGRAPHICAL REVIEW)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2409-4544/2022-2/1

Keywords:

“Prosvita”, Eastern Kresy, Poland, nation building, cultural and educational organizations

Abstract

The article reviews the historiography of the legal basis of the activities of cultural and educational organizations in Volyn in the period 1921–1939. Western Ukrainian lands, namely Volyn and Eastern Galicia, were included in Poland in the interwar period. The historiography of the legal basis of the activity of national and cultural organizations in Volyn 1921–1939 provides an opportunity to show their significant role in shaping the worldview and self-identification of Ukrainians in the region. First of all, it is “Prosvita”, whose activities are studied by both foreign and domestic scientists. S. Persky was one of the first researchers of Prosvita’s activity, who considered its main virtue to be apolitical. V. Doroshenko, one of the leaders of the enlightenment movement, defines the main directions and goals of the society’s activities. He believes that it is “Prosvita” that contributes to Ukrainians’ national awareness of the realization of the idea of their own state formation. Analyzing the scientific developments of the period of independence, the authors came to the conclusion that it was during this period that an in-depth study of the contribution of “Prosvita” to the formation of the national self-identification of Western Ukrainians began. The evolutionism of the Prosvita’s movement (B. Savchuk, L. Yevselevskyi, Zh. Kovb) and its diversity, which is manifested in the formation of peculiar “subsidiary” organizations and societies (“Ridna shkola”, “Ridna hata”, “Osnova”, “Svitlo”, “Iunist”). Educational departments have always “cooperated” in their activities with the Union of Ukrainian Women, pedagogical, theater and art societies. A significant role in the enlightenment movement was given to work with young people, who at that time were being trained for a conscious struggle for national statehood (the works of B. Savchuk, G. Buhalo, V. Borovsky, V. Maksymov). The authors came to the conclusion that the study of this problem provides an opportunity to form the main ideological and legal foundations of the activity of modern national and cultural organizations and societies in the conditions of the war of modern Moscow against Ukraine.

References

Перський С. Популярна історія товариства «Просвіта» у Львові. Львів : Просвіта, 1932. 147 с.

Дорошенко В. «Просвіта», її заснування і праця. Короткий історичний нарис з додатком про «Просвіти» в інших країнах. Філадельфія : «Молода Просвіта» ім. Митрополита А. Шептицького, 1959. 103 с.

Сторіччя матері «Просвіти». 1869-1968. Вінніпег, 1968. 309 с.

Bartoszewicz K. Polityka galicyjska. Krakow, 1988. 125s.

Skypek S. The Problem of Eastern Galicia. New York : Shevcnenko Scientitic Society, 1983. 220 p.

Енциклопедія Українознавства. Париж – Нью-Йорк, 1968. Т. 6. 348 с.

Євселевський Л. «Просвіта» в Наддніпрянській Україні. Київ : Просвіта, 1993. 132 с.

Ковб Ж. «Просвіта» – світло, знання, добро і воля українського народу. Дрогобич: Відродження, 1993. 98 с.

«Волинь». Незалежна громадсько-політична газета. Засновник: обласна Рада, трудовий колектив редакції (заснована 27 вересня 1939 р.).

Нарис історії «Просвіти» /Р. Іванчук, та ін. Львів – Краків – Париж : Просвіта, 1993. 232 с.

Власовський І. Луцька «Просвіта» (10 років просвітянської праці 1918–1928 рр.). Львів, 1928. 62 с.

Бухало Г.В. «Просвіта» сіяла світло (Сторінки історії Рівненської «Просвіти» 1917–1920, 1942–1944 рр.). Рівне, 1994. 45 с.

Савчук Б.П. Волинська «Просвіта». Рівне: Ліста, 1996. 154 с.

Крамар Ю. Українське початкове шкільництво на Волині у 1921–1926 роках. Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. Серія «Історичні науки». № 3. 1997. С. 43–47.

Панасюк В. Організація шкільництва у Волинському воєводстві в 20-і роки: до проблеми польсько-українського порозуміння. Збірник навчально-методичних матеріалів і наукових статей історичного факультету Волинського державного університету імені Лесі Українки. Вип. 3. Луцьк, 1998. С. 82–87.

Король Є.П. Українські педагогічні товариства в боротьбі за демократизацію освіти на Західній Україні в кінці XIX – на початку XX ст. Минуле і сучасне Волині. Освіта. Наука. Культура : тези доповідей та повідомлень IV Волинської історико-краєзнавчої конференції, м. Луцьк, 13–14 квітня 1990 р. Ч. 2. Луцьк, 1990. С. 70–77.

Харчук А. Деякі проблеми становлення української національної школи на Волині в 20-х роках: матеріали XI наукової конференції професорсько-викладацького складу і студентів Волинського держуніверситету. Ч. 2. Луцьк, 1994. С. 44–46.

Іwanicki M. Оswiata i szkolnictwo ukrainskie w Polsce w latach 1918–1939. Rozprawy № 5. Siedlce, 1975. 120 s.

Раєвич Т. Виникнення, організація і громадсько-політична діяльність Союзу українок в 1921-1939 рр. Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. Серія «Історичні науки». № 2. 1997. С. 56–61.

«Роде наш красний… »: Волинь у долях краян і людських документах. Луцьк : Вежа, 1996. Т. 1. 444 с.

Боровський В. До історії Українського Пласту на Волині. Літопис Волині. 1972. № 10–11. С. 31–41.

Максимов В. Розвиток Пласту на Волині. Минуле і сучасне Волині. Краєзнавство: Історія, здобутки, перспективи. Луцьк, 1992. С. 76–78.

Купранець О. Православна церква у міжвоєнний період Польщі. 1918–1959 рр. Рим, 1974. 176 с.

Stepien S. Zyce religijne spolecznosci ukrainskiej w Drugiej Rzeczypospolitej. Pzemysl, 1990. 224 s.

Published

2023-04-02

How to Cite

Булавіна, С. Є., & Марківська, Л. Л. (2023). HISTORIOSOPHY OF THE LEGAL FOUNDATION OF THE ACTIVITIES VOLYN’S NATIONAL AND CULTURAL ORGANIZATIONS 1921–1939 (HISRORIOGRAPHICAL REVIEW). History and Law Journal, 19(2), 5-11. https://doi.org/10.32782/2409-4544/2022-2/1

Issue

Section

THEORY, HISTORY OF STATE AND LAW, PHILOSOPHY OF LAW